Jelenlegi hely
Általános elvek
A nonprofit, állami, önkormányzati és intézményi szektor tagjai, valamint az egyházi intézmények közül bárki fogadhat önkéntest, aki arra szakmailag és szervezetileg felkészül.
A jó és hatékony önkéntesekkel való együttműködés záloga:
- Egyrészről, hogy a szervezetek értsék azt a folyamatot, társadalmi hatást, amit az önkéntesekkel való együttműködés jelent és erre szervezetileg felkészültek legyenek.
- Másrészről az önkéntesek szakszerű toborzása, felkészítése kiemelten fontos része a sikeres együttműködéseknek.
A közérdekű önkéntes tevékenység lényege, hogy a nem profit orientált társadalmi szereplők küldetését segít megvalósítani, azáltal, hogy azok humánerőforrását erősíti.
A nonprofi szektorban a szervezetek működése nagyon emberközpontú, így az önkéntesek mozgása, személyiségük sokfélesége, korukból, végzettségükből stb. adódóan, mind a szektor színességét és rugalmasságát erősíti
Hogyan érdemes nekiállni az önkéntes fogadásnak?
A szervezet feladata átgondolni:
Először is a motivációit, hogy mi a célja az önkéntesek fogadásával, miért kíván a szervezet önkénteseket fogadni.
A megfogalmazott motiváció után a szervezeti irányelvek tisztázása szükséges, amely meghatározza azokat az irányokat, melyet a szervezet követni fog az önkéntesekkel szemben. Ebben a szakaszban fogalmazza meg a szervezet azt a módot, ahogy az önkénteseihez viszonyulni kíván, azokat a feltételeket, prioritásokat, ráfordításokat melyek szükségesek ahhoz, hogy a szervezet hatékonyan tudjon önkéntesekkel dolgozni.
Egy szervezet részére az önkéntes tevékenység működtetése szervezeti szinten kell, hogy elkezdődjön. Sajnos számos esetben tapasztaljuk, hogy ez a lépés kimarad, amelynek aztán következménye, hogy a szervezetbe érkező önkéntes problémát okoz segítő szándékával és egy felkészületlen szervezet számára több kárt okozhat, mint segítséget.
Ezen a ponton mindkét fél részéről könnyen kudarcba fullad a segítő szándék. A szervezet számára egy önkéntes bevonása is számos dolgot érint és megmozgat, hiszen az önkéntes kilensekkel, alkalmazottakkal, vezetőkkel találkozik közvetlenül, vagy hat tevékenységével közvetetten.
Ezért tisztán átlátható stratégiára, szervezeti gondolkodásra van szükség, amely esetében bármely területen tevékenykedő önkéntes tisztában van a helyével, feladatával és ez az alkalmazottak, a kliensek és a vezetés részéről is így van.
Átgondolandó kérdések:
- Miért lenne jó, ha szervezetünkbe önkéntesek tevékenykednének?
- Mi az, amitől a legjobban tart szervezetünk az önkéntesekkel való munka során?
- Milyen elvárások vannak szervezetünkben az önkéntességgel kapcsolatban?
- Milyen tevékenységet fognak végezni az önkéntesek?
- Egy-egy tevékenységhez milyen feladatkörök tartoznak?
- Kikkel működik együtt az önkéntes a tevékenység végzése folyamán a szervezet részéről és a külső környezetből?
- Az egyes feladatkörökhöz, feladatokhoz, milyen kompetenciákat, készségeket, ismeretet, attitűdöt vár el a szervezet?
- Milyen speciális elvárás, szakmai ismeret, képesség szükséges a feladathoz?
Példa az önkéntes tevékenység meghatározásához:
- Önkéntes típus: Játszóházi segítő
- Feladat konkrét leírása: Minden játszóházi alkalommal az alapítvány 10-14 éves korú gyermekeivel vezeti a foglalkozást. A szervezet által előre meghatározott játszóházi módszertan szerint jár el. Saját ötleteit is alkalmazhatja, amit előre egyeztetnie kell. A játszóház előkészítése, és annak végén az elpakolás is a feladata.
- Hol végzi a feladatát?: A szervezet által erre a célra működtetett helyiséget használja. A gyerekeket az épületből előzetes egyeztetés nélkül ki nem viheti.
- Mikor végzi a feladatát?: Minden héten szerdán 3-6-ig végzi az önkéntes tevékenységet. A megadott időben a játszóház előkészítése, és annak elpakolása is szerepel.
- Ki a felelőse/koordinátora?: Az önkéntes felelőse az önkéntes koordinátor. Neki tartozik beszámolási kötelezettséggel, és a felmerülő problémákkal is hozzá fordulhat.
- Egyéb: A gyermekeket a szüleik felé nem minősítheti, minden ezzel kapcsolatos problémával, észrevétellel az önkéntes koordinátorhoz fordul, aki azt hivatalosan jelzi a szülő felé a szervezet véleményeként